Friday 3 November 2017

5 Kepentingan Vitamin K Dalam Badan

Vitamin K meliputi vitamin K1 dan vitamin K2. Vitamin K1 berasal dari tanaman manakala Vitamin K2 dihasilkan oleh manusia dan ditemui di usus besar.

Vitamin K berasal dari kata bahasa Jerman “koagulasi.” Koagulasi adalah proses di mana darah membentuk gumpalan. Vitamin K memfasilitasi fungsi dari beberapa protein, termasuk bertanggung jawab untuk pembekuan darah. Ianya penting dalam pertumbuhan sel, metabolisme tulang dan jaringan lain.

Vitamin K juga boleh mencegah penyakit jantung. Apabila terjadi kekurangan vitamin K, maka osteocalcin tidak akan dapat mengikat kalsium. Ini bererti kalsium tidak dapat mengikat matriks tulang. 

Kekurangnya kalsium tulang akhirnya menjadi reput. Kalsium kemudian akan bebas didalam darah, dan akhirnya akan disimpan didalam arteri. Hal ini juga akan menyebabkan pengerasan pembuluh darah (aterosklerosis). 

Dalam bayam dan minyak zaitun ada Vitamin K, rupanya vitamin K sangat penting kepada tubuh badan kita. Nasib Kak Chah amal Qaseh Gold. Bayam dan minyak zaitun ada dalam Qaseh Gold tau. 

Jom kita terjah kepentingan umum Vitamin K dalam badan.

1. Membantu pembekuan darah
2. Menghalang pendarahan dalaman dan pendarahan
3. Mengurangkan aliran haid yang berlebihan
4. Membantu pengangkutan kalsium seluruh badan
5. Membantu untuk kesihatan tulang


Aisyah Hamid (Kak Chah)
Tip Kesihatan Pantas
Konsultan Qaseh Gold
Qaseh Junior Selayang
019 - 366 7907


No comments:

Post a Comment

semua yang di tulis adalah berdasarkan pengalaman, pembacaan dan pemerhatian ummi sahaja.

SHOPEE KAK CHAH

4 CARA KECILKAN PIPI TEMBAM

Post Popular