Gahnya nama jenama MAYBANK, banyak
cabaran yang perlu dihadapi dalam mencapai kedudukan pertama tambahan lagi
dalam dunia serba persiangan.
“5 P” adalah faktor yang penting
dalam perniagaan.
-Place (Tempat)
-Price (Harga)
-Price (Harga)
-People(Orang)
-Product( Produk)
-Promotion ( Pemasaran)
Selain itu memahami maksud
Keusahawan berkaitan rapat dengan Jenama. Keusahawaan bermaksud kualiti manusia yang
bukan sahaja mendatangkan faedah kepada dirinya sendiri tetapi ia dapat
membangunkan ekonomi dengan pesat serta memberi sumbangan kepada orang lain.
Ia merupakan proses mewujudkan dan menguruskan perniagaan untuk mencapai objektif yang di hajati. Mengikut Yep Putih (1989), Keusahawan di katakan sebagai satu kebolehan, kemampuan dan kecenderungan untuk perkara-perkara berikut:-
Ia merupakan proses mewujudkan dan menguruskan perniagaan untuk mencapai objektif yang di hajati. Mengikut Yep Putih (1989), Keusahawan di katakan sebagai satu kebolehan, kemampuan dan kecenderungan untuk perkara-perkara berikut:-
- Mengenal pasti peluang perniagaan
- Mengendalikan usaha perniagaan yang menguntungkan dirinya sendiri dan orang ramai
- Mendapatkan kejayaan melalui usaha-isaha yang dapat memenuhi keperluan orang ramai
- Mendapat kekayaan dengan cara berusaha memenuhi keperluan masyarakat
- Mengambil risiko yang telah di perhitungkan
- Mentadbir dan menggunakan faktor-faktor pengeluaran bagi menghasilkan pembangunan ekonomi dan kebaikkan social
- Sentiasa berusaha dan bersedia untuk membuat pembaharuan yang boleh memningkatkan daya pengeluaran dari semasa ke samasa
Hal ini boleh di sokong dalam Anugerah
MMVB 2012, ucapan Muhyiddin
dalam teks ucapannya yang dibacakan Mukhriz berkata, “Jenama perlu berfungsi sebagai enjin pertumbuhan ekonomi. Justeru, firma
pengiklanan dan pemasaran perlu menggalakkan kebebasan kreativiti bagi
membolehkan ekonomi negara terus berkembang sehingga mencapai tahap yang mana
produk dan perkhidmatan kita diterima di seluruh dunia,” katanya.
Presiden 4As,
Tony Savarimuthu juga berkata sememangnya tidak dapat dinafikan jenama juga adalah
sebahagian daripada entiti komersial. Apa yang lebih penting ia juga adalah
pendorong kepada perubahan positif dalam masyarakat.
"Jenama hanya boleh dinilai jika pemimpin yang menerajuinya mempunyai nilai sebenar. Ia adalah resipi baru bagi pertumbuhan dan membezakan sesuatu jenama pada masa kini," Penilaiannya adalah berasaskan kepada tiga komponen utama, iaitu prestasi kewangan, peranan jenama serta kekukuhan jenama.
"Jenama hanya boleh dinilai jika pemimpin yang menerajuinya mempunyai nilai sebenar. Ia adalah resipi baru bagi pertumbuhan dan membezakan sesuatu jenama pada masa kini," Penilaiannya adalah berasaskan kepada tiga komponen utama, iaitu prestasi kewangan, peranan jenama serta kekukuhan jenama.
Pemimpin
atau usahawan adalah seorang yang mengambil risiko memulakan atau
menubuhkan sesuatu perniagaan atau perusahaan dan mengusahakannya. Seorang yang
telah memulakan perniagaan atau telah membeli perniagaan yang di mulakan oleh
orang lain juga di kenali sebagai usahawan.
Usahawan juga adalah seorang pengurus yang menajui perniagaannya dan
dapat menuntut hak keempunyaan ke atas perniagaan tersebut.
Oleh itu, ia menanggung risiko perniagaan. Usahawan mempunyai wawasan dan mengembangkan perniagaan untuk kemakmuran masyarakat. Ia adalah seorang inginkan kebebasan dalam perniagaan, membuat keputusan sendiri dan seterusnya ingin berjaya atas usaha sendiri
Oleh itu, ia menanggung risiko perniagaan. Usahawan mempunyai wawasan dan mengembangkan perniagaan untuk kemakmuran masyarakat. Ia adalah seorang inginkan kebebasan dalam perniagaan, membuat keputusan sendiri dan seterusnya ingin berjaya atas usaha sendiri
p/s: Tahniah kepada maybank..hehe..ummi salah satu pelanggan maybank juga.
No comments:
Post a Comment
semua yang di tulis adalah berdasarkan pengalaman, pembacaan dan pemerhatian ummi sahaja.