Monday 22 October 2012

Jenama MAYBANK kedudukan paling teratas untuk tahun 2012


Gahnya nama jenama MAYBANK, banyak cabaran yang perlu dihadapi dalam mencapai kedudukan pertama tambahan lagi dalam dunia serba persiangan.  

“5 P” adalah faktor yang penting dalam perniagaan.
-Place (Tempat)
-Price (Harga)
-People(Orang)
-Product( Produk)
-Promotion ( Pemasaran)

Selain itu memahami maksud  Keusahawan berkaitan rapat dengan Jenama. Keusahawaan bermaksud kualiti manusia yang bukan sahaja mendatangkan faedah kepada dirinya sendiri tetapi ia dapat membangunkan ekonomi dengan pesat serta memberi sumbangan kepada orang lain. 

Ia merupakan proses mewujudkan dan menguruskan perniagaan untuk mencapai objektif yang di hajati. Mengikut Yep Putih (1989), Keusahawan di katakan sebagai satu kebolehan, kemampuan dan kecenderungan untuk perkara-perkara berikut:-

  • Mengenal pasti peluang perniagaan
  • Mengendalikan usaha perniagaan yang menguntungkan dirinya sendiri dan orang ramai
  • Mendapatkan kejayaan melalui usaha-isaha yang dapat memenuhi keperluan orang ramai
  • Mendapat kekayaan dengan cara berusaha memenuhi keperluan masyarakat
  • Mengambil risiko yang telah di perhitungkan
  • Mentadbir dan menggunakan faktor-faktor pengeluaran bagi menghasilkan pembangunan ekonomi dan kebaikkan social
  • Sentiasa berusaha dan bersedia untuk membuat pembaharuan yang boleh memningkatkan daya pengeluaran dari semasa ke samasa
Hal ini boleh di sokong dalam Anugerah MMVB 2012, ucapan Muhyiddin dalam teks ucapannya yang dibacakan Mukhriz berkata, Jenama perlu berfungsi sebagai enjin pertumbuhan ekonomi. Justeru, firma pengiklanan dan pemasaran perlu menggalakkan kebebasan kreativiti bagi membolehkan ekonomi negara terus berkembang sehingga mencapai tahap yang mana produk dan perkhidmatan kita diterima di seluruh dunia,” katanya. 


Presiden 4As, Tony Savarimuthu juga berkata sememangnya tidak dapat dinafikan jenama juga adalah sebahagian daripada entiti komersial. Apa yang lebih penting ia juga adalah pendorong kepada perubahan positif dalam masyarakat.

"Jenama hanya boleh dinilai jika pemimpin yang menerajuinya mempunyai nilai sebenar. Ia adalah resipi baru bagi pertumbuhan dan membezakan sesuatu jenama pada masa kini," Penilaiannya adalah berasaskan kepada tiga komponen utama, iaitu prestasi kewangan, peranan jenama serta kekukuhan jenama.

Pemimpin atau usahawan adalah seorang yang mengambil risiko memulakan atau menubuhkan sesuatu perniagaan atau perusahaan dan mengusahakannya. Seorang yang telah memulakan perniagaan atau telah membeli perniagaan yang di mulakan oleh orang lain juga di kenali sebagai usahawan.  Usahawan juga adalah seorang pengurus yang menajui perniagaannya dan dapat menuntut hak keempunyaan ke atas perniagaan tersebut. 

Oleh itu, ia menanggung risiko perniagaan. Usahawan mempunyai wawasan dan mengembangkan perniagaan untuk kemakmuran masyarakat. Ia adalah seorang inginkan kebebasan dalam perniagaan, membuat keputusan sendiri dan seterusnya ingin berjaya atas usaha sendiri

p/s: Tahniah kepada maybank..hehe..ummi salah satu pelanggan maybank juga.

No comments:

Post a Comment

semua yang di tulis adalah berdasarkan pengalaman, pembacaan dan pemerhatian ummi sahaja.

SHOPEE KAK CHAH

4 CARA KECILKAN PIPI TEMBAM

Post Popular